Digital dannelse i EUD

STIL oprettede i starten af 2016 et netværk for forskere som arbejder med pædagogisk it i grundskolen og ungdomsuddannelserne. I netværket mødes vi et par gange om året og drøfter aktuelle temaer.

Onsdag d. 24. august 2016, var temaet “Digital Dannelse”, hvor der var oplæg fra:

  • Dagtilbud: Stine Liv Johansen, Aarhus Universitet
  • Grundskolen: Thomas Illum Hansen, UCL, Læremiddel.dk
  • Gymnasiale uddannelser og almene voksenuddannelser: Jesper Tække, Aarhus Universitet

Jeg (Marianne) var inviteret til at holde oplæg om “Status på digital dannelse i EUD” af Styrelsen for It og Læring (STIL). Selv om oplægget ikke har en direkte forbindelse til vores forskningsprojekt, tænker jeg, at det måske kan have interesse alligevel.

/Marianne

STIL har efterfølgende udsendt en kort opdatering: Forskernetværk satte fokus på digital dannelse, hvor styrelsen kommer med nedenstående definition, som jeg også henviste til i mine slides:

stil_digitaldannelse

One thought on “Digital dannelse i EUD

  1. […] Derfor er vi, efter min mening, nødt til at balancere og prioritere imellem de mange krav og forventninger, der er til færdiguddannede elever og kursister – og det kræver mere specifik viden om både individers, virksomheders og samfundets behov og interesser. Og så er vi nødt til at udvide fokus fra de basale it-færdigheder til også at omfatte, hvad man kunne kalde erhvervsrettet digital dannelse. En pointe som jeg tidligere har fremført her. […]

    Like

Skriv et svar

